Det er de færreste der er klar over, hvor kompleks et fænomen moden rent faktisk er. Det er ikke som sådan svært at følge moden: det lægger den trods alt op til. For at følge moden skal man bare åbne et modemagasin, følge lidt med i pop-kulturen eller lade sig inspirere af sine venners påklædning. Det falder nogle mere naturligt end andre, men i bund og grund er det let at følge moden. Der hvor det bliver kompliceret er, når vi prøver at forudsige moden, og måske endda være på forkant med moden. Her er det nemlig ufatteligt svært at komme med gode bud på, hvordan moden vil se ud i fremtiden. Jeg vil faktisk sige at det er sværere end at forudsige aktie-markedet: aktier bliver i det mindste handlet ud fra nogle rationelle principper. Med aktier kan man kigge på hvordan et firma har klaret sig historisk, hvordan deres økonomi står lige nu, og hvad der er af fremtidige planer. Men moden er ikke rationel: den er et levende fænomen i løbende udvikling. Mode er en måde for mennesker at udtrykke sig på, og det betyder at moden er menneskelig i alle lag: og vi ved hvor komplicerede mennesker er. Det betyder i bund og grund, at du ikke kan forudsige moden, uden at kunne forudsige menneskeheden.
Men bare fordi det er svært at se frem i tiden, så betyder det jo ikke, at vi ikke kan nyde at se tilbage på, hvordan tidens nuværende mode er blevet til. Måske kan vi lære noget af det, som kan gøre det lettere at forudsige den næste store trend. Men selv hvis det ikke er tilfældet, så er det stadig interessant at vide hvorfor moden ser ud som den gør lige nu.
Lad os starte der, hvor du allerede er: du har sikkert en idé om, hvad der er moderne lige nu. Hvis du følger moden, så har du sikkert en the north face jakke eller lignende. Det er ved første øjekast ikke så mystisk: North Face passer godt ind i tidens mode. Det er måske nærmest et symbolsk brand for det, der er ?in? lige nu. Vi kan altså let kigge på noget tøj og vurdere, at det er moderne. Men hvorfor er North Face og lignende ?wilderness? tøj pludseligt blevet til mainstream mode? Det er da et interessant spørgsmål!
The North Face startede nemlig ikke ud med en mission om, at blive til et populært modemærke blandt alle og enhver. De har derimod i årevis produceret lækkert og praktisk tøj til friluftslivet. De lavede ganske vist flottere og mere neutrale designs, end de rent teknik-fokuserede konkurrenter, men i bund og grund var deres mission at gøre friluftslivet til en bedre oplevelse. Hvordan blev friluftslivet til tidens store mode?
Jeg tror det handler om den større fokus vi har på naturen i dag. Vi står overfor en hidtil uset klimakatastrofe, og alle er blevet mere opmærksomme på forbindelsen imellem mennesker og naturen. Intet er et stærkere signal på en anerkendelse af denne forbindelse end et aktivt friluftsliv: det er her, man virkeligt er i kontakt med naturen i dens reneste form. Det giver altså mening at vi ønsker at koble os op på denne forbindelse igennem vores påklædning: og det har altså gjort tøj designet til friluftsliv til dagens mode.